FURNITURE FOR SNU SEOUL EYE CLINIC
FURNITURE FOR SNU SEOUL EYE CLINIC
CATEGORY
CLIENT
LOCATION
YEAR
FURNITURE
SNU SEOUL EYE CLINIC
SEOUL, KOREA
2019
CATEGORY
CLIENT
LOCATION
YEAR
FURNITURE
SNU SEOUL EYE CLINIC
SEOUL, KOREA
2019
MY BEAM
CATEGORY
YEAR
MATERIAL
SIZE
OBJET
2017
CHROME
35 X 40 X 35 CM
'BUILDING PROJECT'의 일환으로 만들어진 MY BEAM은 각각의 레이어가 모두 같은 형태를 띠고 있지만, 어떠한 각도로 레이어를 구성하느냐에 따라 여러 가지의 형태를 가질 수 있는 작품입니다.
i-001
i-001
i-001
i-001
i-001
CATEGORY
YEAR
FURNITURE / OBJET
2018
PRESENT PERFECT
PRESENT PERFECT
CATEGORY
YEAR
FURNITURE / OBJET
2018
PRESENT PERFECT
PRESENT PERFECT
CATEGORY
CLIENT
LOCATION
YEAR
AREA
CATEGORY
CLIENT
LOCATION
YEAR
AREA
i-001은 김현종에 의해 디자인되었습니다.
Polishing stainless steel 재질의 원판과 길게 뻗은 봉, LED half mirror 전구를 조합하여 i-001을 완성시켰습니다.
단순히 조명의 기능뿐 아니라 미니멀한 디자인의 오브제로도 연출 가능합니다.
조명 밑에 ATELIER KHJ 로고 및 시리얼 넘버를 각인함으로써 특별함을 더했습니다.
i-001은 김현종에 의해 디자인되었습니다.
Polishing stainless steel 재질의 원판과 길게 뻗은 봉, LED half mirror 전구를 조합하여 i-001을 완성시켰습니다.
단순히 조명의 기능뿐 아니라 미니멀한 디자인의 오브제로도 연출 가능합니다.
조명 밑에 ATELIER KHJ 로고 및 시리얼 넘버를 각인함으로써 특별함을 더했습니다.
IAMSHOP
CATEGORY
CLIENT
LOCATION
YEAR
AREA
INTERIOR / SHOWROOM
IAMSHOP
SUWON, KOREA
2018
82.5m2
IAMSHOP
IAMSHOP
IAMSHOP
IAMSHOP
PRESENT PERFECT
PRESENT PERFECT
PRESENT PERFECT
CATEGORY
CLIENT
LOCATION
YEAR
AREA
INTERIOR / SHOWROOM
IAMSHOP
SUWON, KOREA
2018
82.5m2
CATEGORY
CLIENT
LOCATION
YEAR
AREA
INTERIOR / SHOWROOM
IAMSHOP
SUWON, KOREA
2018
82.5m2
CATEGORY
CLIENT
LOCATION
YEAR
AREA
INTERIOR / SHOWROOM
IAMSHOP
SUWON, KOREA
2018
82.5m2
CATEGORY
CLIENT
LOCATION
YEAR
AREA
INTERIOR / SHOWROOM
IAMSHOP
SUWON, KOREA
2018
82.5m2
CATEGORY
CLIENT
LOCATION
YEAR
AREA
ARCHITECTURE, INTERIOR / CAFE, STUDIO
PRESENT PERFECT
CHUNCHEON, KOREA
2019
509m2
CATEGORY
CLIENT
LOCATION
YEAR
AREA
ARCHITECTURE, INTERIOR / CAFE, STUDIO
PRESENT PERFECT
CHUNCHEON, KOREA
2019
509m2
CATEGORY
CLIENT
LOCATION
YEAR
AREA
ARCHITECTURE, INTERIOR / CAFE, STUDIO
PRESENT PERFECT
CHUNCHEON, KOREA
2019
509m2
PRESENT PERFECT
PRESENT PERFECT
UNTITLED
SEOUL MARU 2022 : 공공개입
CATEGORY
CLIENT
LOCATION
YEAR
COMPETITION
SEOUL HALL OF URBANISM & ARCHITECTURE
SEOUL, KOREA
2022
PHOTO BY Hyun Jun Lee, JUNLEEPHOTOS, ATELIER KHJ
서울도시건축전시관에서 주최하는 '서울 마루 2022 : 공공 개입' 지명 공모 프로젝트입니다.
<친절한 서도건 씨>
서울 마루 공공 개입은 공공 공간에 대한 이야기이다. 즉, 시민들이 이곳에 방문해 다양한 방식으로 개입이 되어야 한다는 말이다. 하지만 서울도시건축전시관은 이미 공공의 목적을 가진 공공 공간이다. 추가적으로 공공의 목적을 위해 어떠한 프레임을 씌우기보다는 서울도시건축전시관 자체로 빛나길 바랐고, 그것이 대중들과 소통하고 호흡하며 공공 공간의 역할로써 본질의 가치를 지속적으로 높이는 올바른 방향이라고 생각하였다.
그 방향으로 향하는 첫 번째 발걸음으로 서울도시건축전시관의 성격을 이해해 보기로 하였다. 성공회 성당과 덕수궁, 시청 등 주변의 건축물들을 위해 자신은 최대한 낮은 자세를 취하고 있는 모습이 마치 소심하지만 배려심 깊은 사람처럼 느껴졌다. 그래서 서울도시건축전시관이 인격을 가지고 있다고 상상하고 건축적으로 의인화하여 '서도건 씨'라 칭하기로 하였다. 그다음은 어떻게 서도건 씨를 빛나게 해줄 수 있을지에 대한 고민을 시작하였다. 한시적인 설치물이지만 그 기간 동안만큼은 서도건 씨가 자신을 드러낼 수 있는 시간이 되는 것에 집중하였다. 그러나 서도건 씨에게 배려의 아이콘이라는 역할을 온전히 내려놓는 것은 어울리지 않는다고 판단하여 우리의 건축적 기준이 된 서도건 씨 본연의 성격 및 특징을 어느 정도 유지하며 자신의 존재감을 알리는 방향으로 접근하였다.
경사도
덕수궁 돌담은 서울도시건축전시관의 상단부 지붕 레벨을 결정짓게 만든 요소이며, 후면의 성공회 성당 지면과 이어지는 경사로는 주변과 경계를 두지 않고 자연스레 흐르는 듯한 동선을 생성한다. 건물의 상단부이자 지붕이 지면과 맞닿아 있는 특징적 요소와 그로 인해 생긴 경사로를 평평하게 고쳐쓰기보다는 오히려 방문자가 적극적으로 경사도를 느낄 수 있기를 바랐다. 반강제적인 우너형의 동선을 통하여 설치물의 내, 외부로의 진입을 유도하였는데, 경사로를 따라 입구로 진입하는 동안 온전히 경사도를 느끼고, 외부에서는 내부가 전혀 보이지 않아 공간에 대한 궁금증을 자아내고자 하였다. 바닥의 기울기를 조금 더 극대화하고자 경사도를 따라 설치물의 높이가 일정하게 기울어지도록 계획하였다. 설치물의 전체 파이는 10,600파이로, 서도건 씨의 기존 동선을 유지하기 위해 위와 아래, 양옆을 2,400mm씩 띄어놓았다.
비움
서울도시건축전시관 내부의 큰 보이드 공간은 낮은 외관과는 다르게 지하 부분을 적극 활용하여 다양한 활동을 유도하며, 겉으로 드러내기보다는 내재된 잠재적 가능성을 보여준다. 이 보이드를 위로 끌어올려 도심 한복판의 비워낸 공간을 통해 방문자가 잠시 사유하고 걷는 등의 다채로운 쓰임과 개입으로 채워지기를 바랐다.
포용
서도건 씨 본연의 성격과 가장 맞닿아 있는 부분으로, 주재료를 선택함에 있어서 기존 환경을 해치거나 단절시키는 요소를 배제하기 위해 경계를 흐트러뜨리고 주변을 흡수하는 유연한 재료를 사용하고자 하였다. 내부로 들어선 순간, 알루미늄 패널에 비친 하늘과 주변 환경을 통해 예상치 못한 극적인 장면이 연출되기를 바랐다. 설치물의 높이를 설정하는 기준으로는 기존의 주변 건물들을 아우르는 서도건 씨의 배려심을 유지하기 위해 입면에서 바라보았을 때 위압적이거나 공격적이지 않아야 했다. 따라서 설치물의 높이는 기존 상단부에 위치한 난간보다 약간 높은 2,400mm로 정하였다.
설치물을 구성하는 대부분의 재료를 금속으로 계획해 추후 설치물이 사라지더라도 사용되었던 재료들이 재활용될 수 있도록 계획하였다. 그동안 주변을 배려하느라 자신을 낮춘 서도건 씨가 한시적으로나마 돋보이기를 희망한다.
<Mr. Kind, Seo Do-gun>
The Seoul MARU Public Intervention talks about public spaces, which means citizens should be encouraged to visit them and intervene in various ways. However, the Seoul Hall of Urbanism & Architecture is already designed as a public space for a public purpose. Instead of framing it as a space for other public purposes, I hoped that it stands as it is. I believe it is the right direction to communicate and interact with the public and enhance the value of the essence as a public space.
To this end, I decided to understand the characteristics of the Seoul Hall of Urbanism & Architecture as the first step. It felt like a timid but caring person who stays low for surrounding buildings such as the Seoul Anglican Church, the Deoksugung Palace, and the City Hall. After imagining that it has a personality, I personified the Seoul Hall of Urbanism & Architecture and called it ‘Mr. Seo Do-gun.’ After, I started to think about how to make him stand out. Even though it is just a temporary installation, I focused on Mr. Seo Do-gun to reveal himself during the period. Nevertheless, I thought it would be improper to give up the role of an icon of consideration. That is why I maintained the original characteristics and features of Mr. Seo Do-gun to some extent and made him stand out.
Slope
The stone wall of the Deoksugung Palace determined the level of the upper roof of the Seoul Hall of Urbanism & Architecture. The slope to the Seoul Anglican Church does not create any boundaries with the surroundings; instead, it creates a natural flow. Rather than changing the slope and the upper part, the roof, of the building that meets the ground, I hope that visitors can fully feel the road. The semi-mandatory circular movement encourages the visitors to go inside and outside the installation. While entering, they can fully feel the slope, and as the interior is not visible from the outside, it arouses their curiosity about the space. To maximize the inclination of the ground, I designed the height of the installation to incline constantly along the slope. The total pi of the installation is 10,600. To maintain the existing movement of Mr. Seo Do-gun, I spaced the top, bottom, and sides 2,400mm apart.
Void
The large void space inside the Seoul Hall of Urbanism & Architecture encourages various activities by actively utilizing the underground, unlike the low exterior. Instead of revealing it to the outside, it shows its potential. Creating another void space in the middle of the city, which is the continuation of the space inside, I hoped that visitors use and intervene the space in various ways while thinking and walking for a while.
Embrace
This is the part that is close to the original personality of Seo Do-gun. While selecting the main material, I decided to use flexible materials that disturb the boundary and absorb the surroundings to exclude factors that damage and disconnect the existing environment. I hoped that the sky and surrounding environment reflected on the aluminum panel create unexpected dramatic scenes the moment the visitors enter inside. To show Seo Do-gun’s characteristic of embracing the existing surrounding buildings, I set up the standard in setting the height of the installation that does not look overwhelming. To this end, I set the height of the installation at 2,400mm, slightly higher than the railing located in the existing upper area.
Since most of the materials for the installation are metal, they can be recycled even after the installation disappears in the future. I hope that Seo Do-gun, who lowers himself to act thoughtfully, could stand out even for a moment.